goed slapen, deze tips helpen je slapen

Deze 9 tips om je slaap te verbeteren werken wel!

Een goede nachtrust bestaat uit zowel REMslaap en non REMslaap.

Aan het begin van de nacht de non-remslaap een belangrijk rol speelt. Deze zorgt voor het verplaatsen van herinneringen van het kortetermijngeheugen (hippocampus) naar het langetermijngeheugen (cortex) en zorgt er dus voor dat je dingen kan onthouden en leren van nieuwe dingen, 

In deze fase vindt een grote schoonmaak in je hersenen plaats. Je hersenen worden letterlijk kleiner waardoor ze kunnen worden schoongespoeld, daardoor worden afvalstoffen door het hersenvocht afgevoerd om de volgende dag weer schoon te kunnen beginnen. 

Als je slecht slaapt maakt het je waarschijnlijk helemaal niet uit welke fases er zijn in je slaap, het enige wat je dan wil is een hele nacht slapen zonder wakker te worden! Met deze tips is de kans dat dat gaat lukken een stuk groter. Wanneer je deze stappen volgt komt er binnenkort een nacht waarin je niet wakker wordt en daarna uren wakker ligt!

Het help om iedere avond dezelfde handelingen te herhalen, zodat je je als het ware iedere avond even voorbereidt op de nacht. Een routine voor het slapen gaan.

Hier een paar tips om je slaap wat te verbeteren:

1) Alleen in de ochtend koffie

2) Geen alcohol

3) Zorg dat je overdag beweegt min 10 min wandelen, liefst als het licht is buiten.

4) Daglicht is belangrijk voor je slaap ritme, dus overdag de gordijnen open! Het gaat om daglicht, je hoeft niet in de zon te zitten, als het bewolkt is, is dat ook prima.

5) Het helpt als je iedere dag hetzelfde ritme hebt, dus opstaan op dezelfde tijd, naar bed gaan op dezelfde tijd. Als je wil uitslapen kan dat: ga er op de “normale” tijd uit, doe wat je anders ook zou doen bv ontbijten en daarna ga je je bed weer in. Een slaapje tussen de middag? Prima, liever niet na 15:00 gaan slapen, anders wordt het ‘s avonds moeilijker om te slapen.

6) Doe iedere avond voor het slapen gaan hetzelfde, ontwikkel dus een avond routine van ongeveer 30 min van start tot in bed liggen, daarvan heeft niets met schermen te maken.

Wat ik doe: keuken opruimen, tandenpoetsen, douchen, en dan mijn in.

7) Douchen vlak voor het slapengaan, waarom? Als je lichaam gaat slapen koelt het iets af, om dat afkoelen te bevorderen helpt een warme douche of een warm bad, vlak voor het slapen gaan, dan wil je lichaam de extra warmte van de warme douche kwijt, dus je lichaam zal sneller een beetje afkoelen.

8) Word je wakker en kan je echt niet meer slapen, ga er even uit tot je weer wat moe wordt, drink een kopje thee, lees wat, kleur wat, ook nu niets met beeldschermen. Mij helpt het om een podcast of luisterboek te luisteren, iets in het Engels, dan luister ik minder aandachtig …

9) En als laatste: accepteer dat je slecht slaapt, het ligt niet aan jouw, je lichaam heeft waarschijnlijk nog teveel stress, dat heeft gewoon tijd nodig om uit je lichaam te gaan. Stress (cortisol) is ook het stofje dat ervoor zorgt dat je wakker wordt.

Je zal niet van de ene op de andere dag wel goed slapen, dus ben niet boos op jezelf als je nog een keer wakker wordt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top